top of page

חמישה חסרונות בטיפול נפשי אונליין - פתרונות

ככל שאני עוסק יותר בטיפול נפשי בסקייפ (ואני אכן מאוד אוהב את העבודה שלי), אני נתקל באנשים שנמצאים בטיפול או שרוצים להימצא בטיפול, אך חוששים מהחסרונות שבטיפול נפשי בסקייפ.

לטיפול נפשי בסקייפ יתרונות רבים וסיבות טובות מדוע אלפים בוחרים בצורה הזו לחוות קשר טיפולי.

אך חשוב גם לדבר על החסרונות של הטיפול בסקייפ, אז הנה הם:



טיפול נפשי בסקייפ
לטיפול בסקייפ יתרונות רבים וסיבות טובות מדוע אלפים בוחרים בצורה הזו לחוות קשר טיפולי.

5 החסרונות הבולטים של סקייפ וכיצד ניתן להתגבר עליהם:

  1. מרחב טיפולי – מי שחווה טיפול מכיר את הרוטינה הידועה. אדם נכנס לחדר ומברך לשלום את המטפל, זה מברך אותו חזרה, המטפל מציע לו משהו לשתות, הם יושבים יחדיו על ספות יפות, בחדר יפה (בתקווה), ומתחילים לדבר. החדר, שבוע אחרי שבוע, הוא אותו החדר, המטפל הוא אותו מטפל. יש משהו מאוד מרגיע ברפטטיביות, לכן רובנו נמצאים בשגרה. טיפול בסקייפ עלול למנוע זאת שכן, היתרון שבגמישות, מצידו השני (ככה זה בחיים, לרוב הדברים גם צד שני), הוא החסרון שבחוסר השגרה. אז מה עושים? כמטפל נפשי בסקייפ אני נוהג לשמור על שני כללים חשובים, הראשון הוא שאני תמיד אהיה במשרד שלי או בחדר שבו אנשים לא ישמעו את תוכן השיחה (נגיע לזה), והשני, ויותר רלוונטי לנקודה הזו, אני מקפיד שהרקע שמאחורי יהיה אותו רקע – זה מספק תחושה של שגרה. לפעמים אני ממליץ למטופלים להקפיד להיות באותו חדר (לא משנה אם זה במשרד או בבית), בכדי לחזק את התחושה הזו.

  2. ״לנשום את אותו אוויר״ – בהמשך לנקודה הקודמת, אך במידת מה בנפרד ממנה, כאשר מטופל ומטפל חולקים את אותו מרחב או נושמים את אותו האוויר, משהו מיוחד קורה בחדר. בכדי להמחיש את זה בצורה אחרת, נסו לדבר עם חבר קרוב דרך חלון מחורר ואז, נסו לנהל את אותה השיחה בבית קפה, ללא מחיצות - התחושה היא אחרת. דבר דומה קורה, לעיתים, בטיפול בסקייפ, ישנה מחיצה בין המטופל למטפל. אך הדבר אינו כה משמעותי כמו שניתן לחשוב. התחושה הזו היא אותו קשר טיפולי שדובר עליו רבות בבלוג הזה. מי מכם שחלק שיחה עמוקה בטלפון או בשיחת וידאו, יודע שקשר בלתי אמצעי בין שני אנשים, יכול להתגבר על כל המחיצות. כך גם בטיפול בסקייפ, יש אנשים שבהתחלה יש להם תחושה מוזרה, אך ככל שאנו בונים את הקשר, נשברות המחיצות ואנחנו ״יושבים״ באותו החדר.

  3. בעיות טכנולוגיות – בטיפול אין בעיות טכנולוגית, פשוט מפני שכמעט ולא מעורבת טכנולוגיה. אך יש שלל עיכובים שיכולים לקרות, החל מפקקים, בעיות חניה, שיבושים בתחבורה ציבורית וכלה בבעיות מזג אויר (מים שנוזלים מהתקרה – סיפור אמיתי!). הדבר דומה בטיפול אונליין, לפעמים בעיות התקשרות לאינטרנט או בעיות במיקרופון או במצלמה יוצרים עיכוב, לעיתים רחוקות הדבר מביא לביטול הטיפול. חשוב להקפיד לוודא את תקינות המיקרופון והמצלמה, לוודא שאין מכשירים אחרים ש״מכבידים״ על הרשת, וכמובן לוודא שהמודם והראוטר מחוברים לחשמל - גם סיפור אמיתי...

  4. שפת גוף – תקשורת בלתי מילוליתמכירים את הנתון הנפוץ שתקשורת בין בני אדם מורכבת מ-7 אחוז של תקשורת מילולית ו-93 אחוז של תקשורת לא מילולית? אז זה לא לגמרי מדויק. הנתון הנפוץ הזה פורסם בסוף שנות ה – 60 על-ידי פרופ׳ אלברט מהרביאן, אך מה שרבים לא יודעים הוא שברבות השנים הוא הסתייג מהכלת הכלל על כל סוג של שיח, ושנית שהמספר 93 בנוי משני אלמנטים – 55 אחוז שפת גוף, ו-38 אחוז הטון של הקול. איך שלא נסתכל על זה, שפת גוף, בין אם היא 80 אחוז מתקשורת או 36.6 אחוז מתקשורת, היא חשובה. הנתון הספציפי פחות משנה. מאחר וטיפול בסקייפ כולל בתוכו אלמנט של וידאו, חלקים גדולים של תקשורת בלתי – מילולית זמינים למטפל. אחת הטעויות הנפוצות של מטפלים מתחילים היא זווית המצלמה (ברוב המחשבים היום, היא בחלק העליון של המסך), כך שרואים את האדם רק מאיזור החזה ומעלה. חשוב להקפיד לראות את כל הגוף, גם אם לעיתים. בטיפולים ארוכי טווח, יש מטופלים שבוחרים לרכוש מצלמות חיצוניות שמאפשרות זווית צילום מלאה יותר – אך כמובן שאין זה חובה.

  5. דיסקרטיות וסודיות – אחד החלקים החשובים ביותר בטיפול הוא סודיות. המרחב הטיפולי הוא מקודש, ושייך כולו לקשר שנוצר בין המטופל למטפל. כמו בכל טיפול, חשוב לוודא שיש למטפל הכשרה מתאימה והכרה באגודה רלוונטית. ההכרה באגודה חוסכת למטופל את הבדיקה הקפדנית של מקצועיותו של המטפל. בנוסף, חשוב לוודא שגם המטפל וגם המטופל נמצאים בחדר שבו הם מרגישים שהם יכולים לדבר בחופשיות. כל מטופל והבחירה שלו – יש מטופלים שבוחרים פגישות מוקדמות, אחרי שהילדים והבן או בת הזוג יצאו מהבית, ויש כאלה שבוחרים פגישה באמצע היום, ובוחרים חדר ישיבות במשרד. החלל עצמו פחות משנה, כמו העובדה שהוא צריך להיות מקום שבו הדיסקרטיות והסודיות שלכם תישמר

יחד עם היתרונות הרבים של סקייפ – נגישות, נוחות, כדאיות כלכלית, אנונימיות ועוד רבים – ישנם מספר חסרונות שתוארו לעיל. אך בחשיבה משותפת של המטפל והמטופל, ושמירה על מספר כללים ניתן להתגבר עליהם.


אני מזמין אתכם ואתכן לעקוב אחרי תכנים נוספים בפייסבוק וליצור קשר לכל שאלה בתחתית הדף.

bottom of page