top of page

מה זה החזקת מרחב (Holding Space) ?

עודכן: 8 ביולי 2020


החזקת מרחב היא פעולה מודעת של להיות נוכח, פתוח, מאפשר ומגן על מה שזקוק לו אדם אחר ברגע מסוים. זהו ביטוי נרחב להגדרת הפעולה של "להיות שם" עבור מישהו אחר. עם זאת, ההשפעות של תרגול זה עמוקות הרבה יותר מאשר פשוט להציע תמיכה.


חשבו לרגע על הביטוי הזה ״החזקת מרחב״. להחזיק פירושו לחבק או להקיף מישהו או משהו שבידך. מבחינה פיזית, זה עלול ללבוש צורה של חיבוק. אבל ניתן גם לחבק מישהו באופן לא פיזי עם כוונה, תשומת-לב ואנרגיה. מרחב מתייחס לסביבה הקרובה שאנו חולקים עם אחרים. אולי המרחב הפיזי של החדר, אך לעתים קרובות יותר מתייחס לסביבה הנפשית והרגשית בה אנו נמצאים עם אחרים. ביחד, מילים אלו מגלמות את העקרון של החזקת הסביבה במודעות שלנו באופן המספק נוחות וחמלה לכולם.

החזקת מרחב כרוכה בכמה תכונות ספציפיות של התייחסות מודעת לאחרים, שסכומם גדול מהחלקים האישיים.


בואו נסקור תכונות אלה ונראה כיצד הם יכולים להעמיק את היכולת שלכם להחזיק מקום לאחרים.


בטחון

מרכיב מפתח להחזקת מקום הוא איכות הבטחון. כדי שאחרים יהיו פתוחים, אמיתיים ופגיעים לעתים קרובות, הם חייבים להרגיש בטוחים ולהרגיש אמון. אנשים לא יורידו את ההגנות שלהם עד שהם יודעים שבטוח לעשות זאת. כמו קתדרלה מימי הביניים השוכנת בתוך חומות המבצר של העיר, אנו צריכים ליצור סביבה בה ניתן לחוש מוגנים מפני פגיעה.


החשיבות העצמית שלנו

היבט חשוב ביותר להחזקת מרחב הוא ההבנה שזה לא קשור אלינו. כשאנו מחזיקים מקום, יש לקבל את ההחלטה המודעת להשאיר את האגו בדלת. החזקת מרחב - כל עיסוקה הוא בדאגעה לאחרים, והדאגות או הצרכים האישיים שלנו אינם חלק מהתהליך. השעייה של תחושת החשיבות העצמית שלנו עשויה להיות מאתגרת ויש לראות בה תנאי הכרחי לתרגול.


תשומת הלב

אחת המתנות היקרות ביותר שתוכלו לתת לאחרים היא מתנת תשומת הלב המלאה והשלמה. עם זאת, הקשבה בתשומת לב ללא צורך להגיב או להפריע, היא מיומנות שלוקח תרגול רב כדי להשתלט עליה. אפילו במיטב הכוונות, האגו עשוי להתגנב פנימה.

כשאנחנו מצויים בהחזרת מרחב עבור מישהו אחר, עלינו לשמור על קשר עין, להיות נקיים מהסחות דעת, להיות קשובים לחלוטין ולטפח פתיחות בה אין “אני”.


תרגול קבלה

להחזיק מרחב זה עניין של לאפשר - לאפשר לאדם או קבוצה להרגיש את מה שהם מרגישים ולגלות אמפתיה לצרכים שלהם. לאפשר להם לומר את מה שהם צריכים לומר. לאפשר לעצמנו להיות כל מה שהם זקוקים כדי להיות בהווה. להחזיק מרחב, לא קשור לשליטה בשום דבר. אנחנו שם כדי להחזיק את אדם אחר במודעות שלנו, ולכן עלינו לאפשר לחוויה הזו ללבוש כל צורה שהיא תעשה. לקבל את הרגע הזה כמו שהוא. לקבל אחרים כמו שהם, בלי שום רצון לשנות אותם, או לרצות שהם יהיו משהו אחר. זה יכול להיות אתגר מכיוון שאנחנו מותנים לנסות לשנות דברים שנראים לנו שצריכים להיות שונים. עם זאת, בהחזקת מרחב, תרגול קבלה מעניק לאחרים מתנה חשובה - החופש להיות בדיוק כמו שהם.


אי שיפוט

החזקת מרחב הוא תהליך שוויוני. אנחנו לא שם כדי לשפוט או להעביר ביקורת. כשאנו יוצרים שיפוט או ביקורת חוויה של אחר אנחנו לא מאפשרים להם, לחוות את מה שהם חווים ברגע זה, אלא להתמודד עם הביקורת שיצרנו. ברגע בו אנו מחזיק בפחדים, סבל או צער של אדם אחר, דעותינו אינן רלוונטיות.


חמלה

חמלה היא תכונה חיונית לתרגול של החזקת מקום. לחבק אחר בקבלה זה מעשה של חמלה בפני עצמו. בפתיחות שלנו לכאב של אחריםף אנו למעשה שולחים מסר: "איך אני יכול.ה לעזור לך? אני לא רוצה שתפגע. מה אוכל לעשות כדי לתמוך בטובתך? " גם אם לא נאמרים בקול רם, הכוונות הללו להקלה על סבלם של אחרים הן תמצית החמלה.




אני מזמין אתכם ואתכן לעקוב אחרי תכנים נוספים בפייסבוק וליצור קשר לכל שאלה בתחתית הדף.

bottom of page