top of page

איך להתגרש יפה?

עודכן: 8 ביולי 2020

בוקר יום שני, בדיוק סיימתי להכין כוס קפה והתיישבתי על המחשב. מבין ההודעות והמיילים, הופיע אחד שהניסוח שלו תפס את תשומת ליבי. ״ היי אלון, אנחנו זוג שחי באירופה, אוהבים מאוד, יש לנו שני ילדים, ואנחנו מעוניינים להתגרש״. כבר ליוויתי זוגות שמעוניינים להיפרד, אבל מייל כזה עוד לא קיבלתי.

לרונן ומיכל (שמות בדויים) היה הכל, או יותר נכון אם היו מסתכלים עליהם מבחוץ, היה נראה שיש להם הכל: העבודות, הבית, הרכבים, הילדים, החופשות. בקיצור, הייתה להם את המעטפת החיצונית המושלמת, היא נתנה להם תחושת בטחון, וסיפקה להם הרבה אנשים שרצו בקירבתם או בחברתם. אבל בחדר המיטות או בסלון, ברגעים שהם היו לבד, אחד עם השנייה, היה ריק. בטיפול אמרתי להם שנשמע שהם ״שני אנשים שחיים לבד - ביחד״, הם התחברו להגדרה הזו. אך בעוד חלק מהזוגות מגיעים בכדי לעבוד, לעבד, לנסות ולחדש את מה שהיה, רונן ומיכל הודו בפני, שמעולם לא היה. למעשה, הם תמיד הרגישו שהזוגיות שלהם נבנתה כמו עסק - ואכן הם היו אנשי שיווק מצטיינים.


בסקר שנערך בבריטניה בקרב 2,000 בני אדם, הסיבה הראשונה לגירושים או פרידה לאחר תקופת מגורים ממושכת, הייתה ״התרחקנו״ (We grew apart), לאחריה ״ויכוחים״, ״בגידה״ ו- ״חוסר בכבוד או בהערכה״.


לאורך הבלוג התייחסתי באריכות לסיבות האחרות, אז אני רוצה להתעכב על ״התרחקנו״ -


מה זה בכלל אומר?

בפשטות, זוג ש״התרחק״, הוא זוג שלא השקיע את הזמן, השנים שעברו, בלהסתנכרן אחד מול השנייה, או אחת מול השני. אתם ודאי מכירים את זה - העבודה, הילדים, השגרה, החיים עצמם שולחים אלינו כל-כך הרבה מטלות, שאנחנו מגיעים הביתה רצוצים ועייפים מידי בכדי לעסוק גם בזוגיות. אבל זוגיות שלא עובדים לשמר אותה, היא כזו שהרבה פעמים נגמרת. זוגות רבים מגיעים לקליניקה והטענה העיקרית שלהם היא ״אנחנו כבר לא חברים״. זה מייצר שאלות רבות כמו: ״מתי הפסקתם להיות חברים?״ או ״מה זה חברות עבורכם? איך היא נראית?״.



איך להתגרש יפה


ואם בכל זאת החלטנו להתגרש?להתגרש או להיפרד היא החלטה מורכבת ללא ספק, המקרה של מיכל ורונן הוא היוצא דופן.

  • ולכן השלב הראשון הוא להתמודד עם ההשלכות הרגשיות של הפרידה. הידיעה שתוחלף על-ידי אחר, או המחשבה של הבן זוג עם מישהי אחרת, היא קשה מנשוא לעיתים. אך ההתמודדות הראשונה עם פרידה, היא קודם כל התמודדות נפשית. אם יש צורך, ואתם לא מצליחים להתמודד לבד, חפשו איש מקצוע.

  • הדבר השני החשוב ביותר הוא להבין, במיוחד במידה ויש ילדים, כמו הפתגם הידוע, ״שלכל שבת יש מוצאי-שבת״. כלומר, בן או בת הזוג שמהם נפרדתם, ימשיכו להיות חלק מהחיים שלכם. הם ימשיכו להיות ההורים של הילדים שלכם. חשוב לקחת את זה בחשבון, מאחר והתמודדות נכונה תוכל למנוע, קשיים נפשיים בהמשך.

  • הימנעו מהשפעה של אנשים אחרים שכוונתם להרע לבן או בת הזוג. זה כולל משפחה, חברים, עורכי-דין וכדומה.

  • העצב, התסכול (לחלק, ההקלה) שבפרידה היא הזדמנות גם להבין מחדש מי אתם ללא בן או בת זוג. השקיעו נפשית ופיזית בעצמכם.

מיכל ורונן אכן התגרשו והם חיים בנפרד היום, אך בסמיכות אחד לשנייה. הם מצאו סידור שבו הילדים לא יוצאים מהבית, אלא הם מתחלפים, ובעזרת הטיפול גם למדו כיצד להתמודד עם השאלות והחששות שלהם.


פרידה היא, לרוב, האופציה האחרונה של זוגות. אך אם הגעתם להחלטה שזה הדבר הנכון עבורכם, אפשר לעשות תהליך שיוכל להקל על הקשיים הנפשיים ויאפשר לכל אחד מכם לנהל חיים מלאים בנפרד.


אני מזמין אתכם ואתכן לעקוב אחרי תכנים נוספים בפייסבוק וליצור קשר לכל שאלה בתחתית הדף.

bottom of page