top of page

מה ההבדל בין רילוקיישן לבד ובזוג ?

אורי הוא בחור בן 37, רווק, שעובד בסטארטאפ בארה״ב. כמו רבים אחרים, גם הוא עשה רילוקיישן לבד, ועבר למדינה אחרת. הקשיים והחוויות של רילוקיישן כאשר הוא נעשה לבד, פעמים רבות מועצמים, מעצם העובדה שההלם התרבותי, הרגשת הזרות והבדידות נשארים שלך. בחלקים מסוימים, אין אתגרים זוגיים (למרות שאתגר מציאת הזוגיות עדיין קיים, ולפעמים אפילו קשה יותר – למי שמחפש להימצא בזוגיות), אך ישנם אתגרים שזוגות ויחידים חולקים.


בודאי תהיתם האם יש שלבים לחוויית הרילוקיישן:

  1. שלב הירח דבש – קצת כמו לנסוע לחופשה, הכל מרגש, כולם יפים והכל מעניין ומרתק. לא מפסיקים להשוות בין המדינה החדשה וישראל, ולמנות מה יותר טוב. יש תחושה של רעננות באוויר ואפילו הציפורים שרות פה יותר תוים. באופן כללי, אתם מתמלאים תחושת אופטימיות וחיוביות על המהלך.

  2. שלב המועקה – אחרי כמה שבועות או חודשים, תחושות מצוקה או חרדה יבצבצו. והבדלים רבים בין המדינות פתאום ירגישו מבלבלים, מחלחלת ההבנה שדברים מסוימים בשגרה כבר לא יתקיימו (אין יותר חומוס בשישי, אין יותר ים בשבת) ומעל כולם ההבנה שהמשפחה והחברים לא קרובים. אחדים מרגישים כמו מקומיים ורבים מרגישים בודדים. זה עלול להוביל לתחושת כעס כלפי הבית החדש, המדינה החדשה ולפעמים גם חרטה על המעבר.

  3. שלב ההשלמה – עבור רבים זהו למעשה שלב ההתאמה, ניתן להקביל זאת להבדל שבין היום הראשון בעבודה חדשה, לשנה אחרי. נוצרת שגרה, והרינו רובנו יצורים של שגרה. תדעו איפה קונים את הדגים הכי טובים, ואיך לנסוע בתחבורה ציבורית בלי להסתכל באפליקציה. תיתכן הבנה מסוימת של התרבות הנוכחית וגם כמה חברים מקומיים, אבל בעיקר קיבלתם בהשלמה את המציאות החדשה ואתם איפלו מתחילים להינות ממנה. ככל שיעבור הזמן, כך תיגבר תחושת הנוחות.

  4. שלב ההתלהבות – בשלב האחרון, הפכתם להיות בטוחים יותר במצבים חברתיים, והתחלתם לקרוא למקום הזה שאתם נמצאים בו ״בית״. זהו השלב שבו אתם רואים את הפונטציאל המלא של חיים במדינה הזו, והיכולת לא להיבהל מההבדלים התרבותיים אלא לקבל אותם התפתחה במלואה. אחדים אף יאמצו דרכי התנהגות של המקומיים, ואף יראו בעצמם כמקומיים.

רילוקיישן לבד
לרילוקיישן לבד, האתגרים שלו, לעומת רילוקיישן זוגי

לא כולם עוברים את כל השלבים או אפילו חלק מהם, כמובן שאנשים שונים חווים חוויות שונות. אך בכל מקרה, קיימות כמה דרכים שניתן להקל את המעבר:

ראשית, מערכות תמיכה חברתיות הן חשובות מאוד. היום, יש בפייסבוק קבוצת ״ישראלים ב..״ לכמעט כל מקום בעולם. הישראלים המקומיים יוכלו לייעץ ולעזור, אבל גם להיות אוזן קשבת ולייצר אמפתיה, ואף יתכן שיתפתחו שם כמה חברויות.


שנית, אם המעבר הוא למדינה שאינה דוברת אנגלית, מומלץ מאוד לנסות וללמוד אותה, או לפחות ביטויים נפוצים מאוד בה – הדבר תורם מאוד לתחושת השייכות למקום החדש. נקודה נוספת חשובה היא התנהגות חברתית. זו כמובן, מאוד משתנה בין מדינות, אך רצוי ללמוד, בין עם מהחברים החדשים מהפייסבוק ובין עם מקולגות מקומיים מהעבודה או הלימודים, מה נהוג ומה לא – מומלץ גם להתייחס לזה כאל חווית למידה.


לסיום, מעבר מדינה הוא ללא ספק חוויה שטומנת בחובה קשיים, אך בעבודת הכנה נכונה תוכלו לצלוח את שלבי הרילוקיישן ולהרגיש בנוחות במדינה החדשה.



אני מזמין אתכם ואתכן לעקוב אחרי תכנים נוספים בפייסבוק וליצור קשר לכל שאלה בתחתית הדף.

bottom of page