top of page

כל מה שרציתם לדעת על טיפול נפשי אונליין

עודכן: 20 בפבר׳ 2022

הדר הייתה סטודנטית לממשל באוניברסיטה יוקרתית בארה״ב, אודי היה מנהל שיווק בחברת הייטק באירופה ושולי ויואב היו זוג בשנות ה-40 המוקדמות שחיו במזרח הרחוק. כל האנשים הללו חולקים מספר מאפיינים משותפים: הם ישראלים, דוברי עברית, שחיים בסביבה ובתרבות שאינה דוברת את שפתם. בנוסף לכל אלה, כל אחד מהם חווה קושי נפשי, התמודדות עם החיים שגרמה להם לחפש עזרה.

הדר, אודי, שולי ויואב הם כולם אנשים אמיתיים, שמצאו את דרכם לטיפול נפשי באמצעות הסקייפ.


אבל בואו נתחיל מההתחלה, מה זה בכלל טיפול נפשי?

טיפול נפשי (או טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה) הוא טיפול בדיבור ונועד לעזור לאנשים להתגבר על משברים או קשיים שהם חווים בחיים, ולהגיע להחלטות שונות וחשובות. המפגש הטיפולי, בין המטופל למטפל, הוא אינטימי ודיסקרטי, ומרוכז כל כולו בחוויות, רגשות, תפיסות ומחשבות של המטופל. לרבים, השיחה עצמה מהווה הקלה גדולה, והידיעה שיש איש מקצוע שמקשיב, מייצרת נשימת רווחה. מחקרים מראים, שהחלק החשוב ביותר בטיפול הוא הקשר שנוצר בין המטפל והמטופל - בכוחו לנבא את הצלחת הטיפול. המטפל והמטופל, עוברים דרך ביחד, לעבר מטרה משותפת לשניהם – שינוי אצל המטופל שיביא אותו לחיות חיים טובים ומלאים יותר.

כל מה שרציתם לדעת על טיפול נפשי בסקייפ
המטפל והמטופל, עוברים דרך ביחד לעבר מטרה משותפת לשניהם

עצם התקדמות הטכנולוגיה למעשה משפיעה על תחומים רבים, שבעבר לא היה נראה שיושפעו ממנה. תחום הטיפול הוא בהחלט אחד מהתחומים האלה. שנים רבות עברו מאז תדמית המטפל שיושב מאחורי ספה גדולה, עליה שכוב המטופל, בעוד המטפל שותק כל הפגישה. כיום יש גישות רבות לטיפול, ודרכים רבות ללמוד ולהתמקצע. אך במחקר נרחב שנעשה על הצלחה טיפולית, גילו כי יש שני אלמנטים מרכזיים שמשפיעים: איכות הקשר עם המטופל ונסיבות חייו החיצוניות של המטופל (במילים אחרות מה קורה בחייו של המטופל מחוץ למפגש עם המטפל).


טיפול נפשי אונליין (טיפול בסקייפ) אינו שונה למעשה מהטיפול בקליניקה פיזית, שכן הוא משלב אודיו ווידאו (זאת בניגוד לסוגי טיפול אונליין אחרים כגון צ׳אט, מייל, שיחות טלפון וכדומה). בטיפול, המטופל והמטפל יושבים אחד מול השני, ומנהלים שיחה באמצעות המחשב. קיימים מחקרים רבים שמראים כי איכותו ותרומתו להצלחת הטיפול של טיפול נפשי אונליין, אינה נופלת מהטיפול בקליניקה פיזית, ובמחקרים אחדים, אף יעילותו גוברת.


מה היתרונות הבולטים של טיפול בסקייפ?

  1. האלמנט הגיאוגרפי כבר לא חשוב - כלומר המטופל יכול לבחור להישאר בבית, או בעבודה. הוא אינו מחויב לשנות משהו מסדר יומו העמוס.

  2. חוסר יכולת לצאת מהבית - אנשים בעלי חוסר יכולת לצאת מהבית, אם מסיבות נפשיות או פיזיות, מוצאים יתרון גדול בטיפול בסקייפ. הטיפול הנפשי לא מעכב את שגרת החיים, מהבחינה הזו. כמו בדוגמא הנ״ל, טיפול בסקייפ מתאים מאוד לישראלים שחיים בחו״ל (על כך ארחיב בהמשך).

  3. נוחות - הנוחות והזמינות של הטיפול בסקייפ הופכות אותו, לעיתים ליעיל יותר מטיפול רגיל - הסיבה לכך היא שקל יותר לשמר רצף של פגישות והמטופל נמצא בסביבה מוכרת ונוחה לו.

  4. כדאיות כלכלית – הטיפול יכול להתבצע כמעט בכל שעה וללא הוצאות מיותרות על נסיעה, חניה, בייביסיטר וכיו״ב.

כיום חיים ישראלים רבים בחו״ל, הדעות מגוונות מאוד, אבל מדובר (בערך) על בין 500 אלף למיליון ישראלים שחיים בארה״ב, אירופה המערבית, קנדה ואוסטרליה. כישראלי שחי תקופה בלונדון אני מכיר את החוויה של הזרות, ההלם התרבותי והתחושה הדואלית של שייכות וחוסר שייכות. יתרה מזאת, כפסיכותרפיסט שלמד בלונדון, יצא לי גם לעבור טיפול באנגלית, ולחוות את הקושי השפתי שבתיאור תחושות, פתגמים בעברית, חוויות ישראליות אותנטית שזר לא יבין.


נמצא כי טיפול בשפת-אם יעיל הרבה יותר מטיפול בשפה זרה (נשמע לכם הגיוני נכון, מישהו הלך וחקר את זה), אבל זה לא החלק המעניין, כי את זה כאמור כבר ידענו, השאלה היא למה שפת-אם משחקת תפקיד כה משמעותי בטיפול. בכדי לתמצת את המאמר (המאוד ארוך) שעוסק בתחום, ישנן שתי נקודות, הראשונה היא ששפה היא לא רק דרך תקשורת אלא היא גם זהות, כל מה ומי שאתם תואר לכם לראשונה בעברית, החוויות הראשוניות של הילדות, הדברים שחוויתם בביה״ס, השירות הצבאי והאוניברסיטה, את כולם או חלקם חוויתם בעברית והם עיצבו אתכם.


הנקודה השנייה קשורה ליכולת הקוגנטיבית שלנו לייצר תובנות. בכדי לפשט את זה, אפשר לדמות את המוח (ה - Mind) לחבית מלאה במים. בכדי לבטא את עצמכם באנגלית (לא משנה כמה היא מצוינת, וזאת בהנחה שעברית היא שפת האם שלכם), אתם זקוקים ל-5 כדים של מים מתוך החבית. בכדי לבצע עבודה נפשית – קוגנטיבית בהמלך טיפול, אתם זקוקים ל-10 כדים של מים. במילים אחרות, טיפול בשפה זרה לוקח אנרגיה שאתם זקוקים לה בשביל העבודה הטיפולית.


טיפול נפשי אונליין (סקייפ) הוא כלי נהדר שמנגיש עבודה נפשית ורגשית לאלפי אנשים. כמובן שהוא לא חף מחסרונות, אך גם עליהם ניתן להתגבר. אני בוחר לספק טיפול בעברית ובסקייפ לישראלים בחו״ל, מתוך ההכרה בצורך הגדול שקיים לטיפול נפשי בעברית.


אני מזמין אתכם ואתכן לעקוב אחרי תכנים נוספים בפייסבוק וליצור קשר לכל שאלה בתחתית הדף.


bottom of page